Thursday, 5 May 2016

Apakah Kekuatan dan Kelemahan Model kajian Tindakan



1. Model Kurt Lewin                                                                      
Tujuan model ini ialah menyelesaikan masalah dengan penambahbaikan yang berterusan menerusi proses kitaran yang diwujudkan dalam bentuk tahap yang berbeza.
Proses kitaran bermula daripada tahap pertama, tahap kedua dan ketiga. Tahap-tahap ini perlu berkaitan serta bersesuaian supaya dapat memudahkan kajian yang dilaksanakan.
Kekuatan
Kelemahan
Masalah yang dikaji dalam tahap pertama boleh disambung dan diteruskan dalam tahap kedua dan tahap ketiga
Perlu menyelesaikan masalah dengan menggunakan proses kitaran secara berperingkat. Jadi, proses tersebut mungkin terlalu panjang untuk dilaksanakan.
Tahap berperingkat bertujuan untuk menyelesaikan masalah berbangkit secara optimum dan menyeluruh.
Masalah perlu dikenalpasti secara releven atau berkaitan agar tidak menyebabkan masalah tidak diingini berulang dan boleh mencacatkan proses kajian.
Dapat mengenalpasti masalah yang pelbagai untuk membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi, namun dilaksanakan dalam bentuk tahap secara berperingkat dalam tempoh yang ditetapkan.
Mungkin, memerlukan jangka masa yang lama kerana kerap menemui masalah baru dalam PdP. Apabila terdapat sesuatu masalah yang dikenalpasti perlu diteruskan secara berlanjutan dalam tahap yang berbeza supaya penyelesaian masalah berkesan

2. Model Kemmis & McTaggart
Tujuan model ini dihasilkan ialah untuk memberi panduan yang jelas kepada guru dalam membuat refleksi terhadap aktiviti PdP yang telah dijalankan dalam bilik darjah.
Kekuatan
kelemahan
Penyelesaian masalah sendiri. Misalnya, perancangan tahap pertama menentukan tema kajian asas tentang cara yang boleh membantu pelajarnya menguasai kemahiran inkuiri dalam pembelajaran
Hanya tertumpu kepada satu kajian masalah sahaja.
Dalam tahap kedua, kemmis meneruskan kajian matlamat umum, tetapi mengurangkan pembolehubah dalam pemerhatian berdasarkan pengalaman yang didapati dalam proses kajian tahap pertama.
Guru kurang memberi penekanan dalam menyelesaikan tahap pertama kerana masalah lebih tetap dan boleh difahami
Menumpukan kajian terhadap satu masalah sahaja berbanding proses kitaran oleh Kurt Lewin
Jangka masa yang diperlukan tidak begitu lama dan mudah untuk dilaksanakn kerana hanya perlu meneruskan kajian yang sama Cuma perlu disesuaikan dengan mengurangkan pembolehubah pada tahap kedua.


3. Model Jack Whitehead
Tujuan model ini supaya guru mengambil berat masalah secara proses penilaian kendiri. Guru dapat mengenalpasti masalah sendiri dan lebih mengenali murid dengan lebih dekat.
Kekuatan
Kelemahan
Menekankan penilaian kendiri melalui persoalan sendiri adalah penting untuk memperolehi maklumat yang berguna tentang masalah pendidikan yang dihadapi oleh kita sendiri.
Mempunyai skop penyelesaian yang hanya tertumpu kepada penilaian guru sahaja.
Untuk menjadi penyelidikan tindakan yang lebih bermakna, beliau mencadangkan satu skema kajian berbentuk ungkapan dan berdasarkan proses penilaian kendiri
Memberi risiko terhadap seseorang  guru itu kerana mungkin akan memberi impak negatif seperti komitmen guru terhad.
Mengenalpasti masalah secara kendiri memudahkan seseorang itu mengetahui masalah yang dihadapi dalam pengajaran dan pembelajaran dalam sesuatu mata pelajaran.
Kurang interaksi dua hala yang lebih harmoni kerana hanya guru sahaja yang perlu memberikan sepenuh tanggungjawab terhadap murid.

No comments:

Post a Comment